Het boek bij de tentoonstelling De tranen van Eros in Centraal Museum Utrecht
Moesman. Surrealisme en de seksen
Met bijdragen van
Tessel M. Bauduin
Marja Bosma
Nina Folkersma
Maia Kenney
en voorwoord door Bart Rutten
Uitgave: WBOOKS
Ontwerp: Johannes Verwoerd
ISBN: 978 94 625 8370 2
Verkoopprijs: € 24,95
Te bestellen via WBOOKS
Inkijkexemplaar:
Er is maar één officieel erkende Nederlandse surrealist: Johannes Hendrikus Moesman (1909-1998).
Als Moesman in de jaren twintig van de twintigste eeuw een Utrechtse kunstboekhandel binnenstapt en daar in aanraking komt met surrealistische tijdschriften uit het buitenland, wordt een groot kunstenaarschap geboren. De internationale surrealisten verzetten zich tegen wat zij zagen als het verstikkende rationalisme van hun tijd en vierden de ultieme vrijheid van het onderbewuste, de dromen en de erotische fantasie. Voor Moesman was dit niet minder dan een openbaring: in de surrealistische verbeelding kon hij uiting geven aan zijn obsessie met vrouwen en seks en, in zijn latere jaren, aan zijn sadomasochistische geaardheid.
In Moesman. Surrealisme en de seksen wordt het oeuvre van Moesman gepositioneerd in de context van zijn internationale, surrealistische tijdgenoten. Voor het eerst is daarbij ook veel aandacht voor vrouwelijke kunstenaars, die lange tijd in de schaduw stonden van hun mannelijke collega’s.
Vier auteurs belichten het werk van Moesman vanuit verschillende invalshoeken. Marja Bosma, conservator moderne kunst van het Centraal Museum, waagt zich aan een analyse van Moesmans persoonlijkheid en de lauwe onthaal van zijn werk in de Nederlandse kunstwereld. Surrealisme-expert Tessel M. Bauduin gaat dieper in op de grote interesse van Moesman en de surrealisten in liefde, seks en erotiek. Kunsthistorica Maia Kenney zoomt in op Markies de Sade en onderzoekt waarom deze achttiende eeuwse libertijn zo’n aantrekkingskracht uitoefende op de surrealistische verbeelding. Kunsthistorica en curator Nina Folkersma besteedt aandacht aan de vrouwelijke surrealisten die lange tijd in de schaduw stonden van hun mannelijke collega’s.